Jak wybrać system marketing automation dla Twojego sklepu?

Coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na zautomatyzowanie działań marketingowych na swoich stronach. Pokusić można się o stwierdzenie, iż marketing automation wyszło już poza kategorię narzędzi premium i powoli staje się powszechnym rozwiązaniem – zarówno dla małych, jak i dużych e-commerce.
Jeśli Ty również chcesz wprowadzić na swoją stronę rozwiązania z zakresu marketing automation, zapraszamy do lektury naszego artykułu. Dowiesz się z niego na co zwrócić uwagę przy wyborze narzędzi i tym samym jak uniknąć najczęstszych błędów, popełnianych przez innych właścicieli sklepów.
Integracja z Twoim sklepem
Podstawowym krokiem przy wyborze systemu marketing automation jest zbadanie, czy jest on kompatybilny z platformą, na której został zbudowany Twój sklep. Integracja nie jest kwestią oczywistą, ponieważ platform e-commerce jest wiele i nie wszystkie cieszą się równie wysoką popularnością. Zwróć uwagę, że narzędzia marketing automation zazwyczaj są rozwijane stopniowo i być może w danej chwili nie obsługują jeszcze sklepów osadzonych na platformie, którą wybrałeś.
Jeśli okaże się, że wybrany przez Ciebie system nie posiada integracji z Twoim sklepem, po prostu nie będzie on działał prawidłowo. Jak to sprawdzić? Poszukaj informacji o integracji z poszczególnymi platformami na stronie internetowej twórców danego narzędzia lub zapytaj o nią sprzedawcę.
Szkolenie z narzędzia marketing automation
Stosunkowo łatwo jest kupić narzędzie – nie oznacza to jednak, że jego użytkowanie będzie dla każdego równie proste i intuicyjne. Nieumiejętność korzystania z danego narzędzia lub niewykorzystanie pełni jego potencjału jest po prostu stratą pieniędzy. Z tego względu tak ważne jest, by twórca narzędzia oferował klientom bezpłatne szkolenie tzw. onboarding. Może on przybierać postać indywidualnej lekcji prowadzonej przez sprzedawcę, filmu instruktażowego, czy ebooka. Niezależnie od formy szkolenia z narzędzia marketing automation, istotna jest możliwość zadawania pytań i otrzymywania na nie odpowiedzi.
Prosty, intuicyjny panel
Skuteczny system marketing automation nie powinien być skomplikowany w użytkowaniu. Jeśli będzie on przejrzysty i intuicyjny, pozwoli Ci czerpać z Twoich narzędzi możliwie najwięcej korzyści i dostarczy Ci informacji cennych dla Twojego e-commerce. Jeśli system składa się z kilku narzędzi, powinny być one wyszczególnione w osobnych zakładkach. Dużym atutem w marketing automation jest możliwość ,,podglądania’’ jego efektów w postaci wygenerowanych sprzedaży, można również śledzić na żywo zachowania użytkowników na stronie i podejmować odpowiednie akcje – takie możliwości powinny znajdować się w łatwo dostępnym ekranie podsumowania. Przydatna może również okazać się możliwość modyfikowania panelu według własnych preferencji i potrzeb, np. dodając, usuwając, czy przemieszczając poszczególne zakładki.

Panel startowy z ekranem podsumowania w Trustisto
Narzędzia on-site
Wybierając system marketing automation musisz zastanowić się, jakich dokładnie narzędzi potrzebujesz i na jakim efekcie najbardziej Ci zależy. Przed dokonaniem wyboru warto rozejrzeć się po innych sklepach internetowych w poszukiwaniu inspiracji. W ten sposób zobaczysz, jakie techniki automatyzacji marketingu są dostępne na rynku oraz jak wyglądają z perspektywy klienta.
Obecnie dużą popularnością cieszą się narzędzia on-site takie, jak:
● Pop-up’y, czyli powiadomienia wyskakujące na stronie w określonych sytuacjach, np. gdy klient chce opuścić stronę;
● Paski informacyjne, czyli poziome komunikaty tekstowe. Doskonale sprawdzają się, aby poinformować klientów o promocjach w sklepie;
● Powiadomienia social proof, czyli informacje o tym, ile osób ogląda lub kupiło dany produkt.

Przykładowy komunikat pop-up
Duże znaczenie ma możliwość personalizacji narzędzi marketing automation. Dzięki niej dostosujesz kolory, czcionki i tekst powiadomień do motywów Twojej marki lub własnych upodobań.

Personalizacja komunikatu social proof

Pamiętaj o zasadzie mobile first! Coraz więcej użytkowników robi zakupy online wykorzystując do tego urządzenia mobilne. Wybierając system marketing automation zwróć uwagę na to, czy jego poszczególne narzędzia on-site’owe będą prawidłowo wyświetlać się na smartfonach i tabletach. Powinny one być widoczne i czytelne, jednak nie mogą utrudniać użytkownikom poruszania się po sklepie.

E-mail marketing
E-mail marketing to wciąż jedna z najpopularniejszych, najskuteczniejszych, a jednocześnie najtańszych form reklamowych w Internecie. Jeśli chcesz wykorzystać ten kanał komunikacji w swoich działaniach marketingowych, zwróć uwagę na takie kwestie jak:
● możliwość skorzystania z gotowych szablonów i ich szeroki wybór oraz możliwość prostej personalizacji;
● dostarczalność maili;
● łatwa obsługa narzędzia.
Omnichannel, czyli mnogość kanałów dotarcia
E-mail bardzo dobrze sprawdza się w komunikacji z klientami, jednak to nie jedyny kanał, który możesz wykorzystać, aby do nich dotrzeć. Dobry system marketing automation pozwoli ci wykorzystywać także:
● kontakt telefoniczny i sms-owy;
● powiadomienia push;
● wizyty w sklepie stacjonarnym;
● czaty np. WhatsUp ,Messanger.
Kwestie biznesowe
Jeśli już znalazłeś system marketing automation, którego narzędzia uważasz za odpowiednie dla Twojego sklepu, pora przejść do kwestii biznesowych.
Przede wszystkim, pakiet marketing automation powinien być dostosowany do Twoich potrzeb i budżetu. Uniwersalne pakiety typu Essential – Standard – Premium często generują problem niedopasowania – prostszy pakiet oferuje za mało możliwości, zaś bardziej złożony zawiera rozwiązania, z których nie będziesz korzystał i jednocześnie jest droższy. W związku z tym, najkorzystniejsza wydaje się być możliwość modułowego tworzenia własnego pakietu. W takim rozwiązaniu sam wybierasz, z jakich narzędzi chcesz korzystać i płacisz tylko za nie.
Ważna jest również możliwość zmiany wybranych rozwiązań w dowolnym momencie lub pełnej rezygnacji z nich. Nie chcesz przecież ,,utknąć’’ z systemem, który okazał się źle skomponowany lub Cię rozczarował.
Warto także wziąć pod uwagę systemy, których twórcy oferują rozliczenie oparte o wielkość Twojego sklepu np. liczonej w ilości sesji na Twojej stronie. Dzięki temu cena rozwiązań marketing automation dostosowuje się do wielkości Twojego sklepu. Małe e-commerce zapłacą wówczas znacznie mniej za wybrane narzędzia, niż dochodowi giganci.
Podsumowanie
Na co zwrócić uwagę wybierając system marketing automation na twojego sklepu? Weź pod uwagę następujące czynniki:
● Integracja z Twoim sklepem
● Szkolenie z narzędzia tzw. onboarding
● Prosty, intuicyjny panel
● Narzędzia on-site
● E-mail marketing
● Omnichannel
● Kwestie biznesowe.
Szukasz rozwiązania dla swojego sklepu?
Trustisto to prosty i intuicyjny system marketing automation, który posiada integracje ze wszystkim platformami sklepowymi w Polsce. Klienci doceniają go za łatwość użycia i za świetną pomoc konsultantów. Każdy klient ma zapewniony bezpłatny onboarding podczas którego dowiaduje się w jaki sposób może wykorzystać Trustisto w swoim sklepie. Dzięki Trustisto możesz komunikować się z klientami wieloma kanałami jednocześnie. Trustisto nie ma sztywnego cennika, wybierasz jakie moduły Ci interesują, a ostateczna cena zależy od wielkości twojego sklepu – w każdej chwili możesz zmienić pakiet na większy lub mniejszy. Więcej szczegółów znajdziesz na stronie Trustisto

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.